lördag 11 november 2017

En tuff vecka

Ja i bland blir det inte som man tänkt och då kan det vara mycket påfrestande........... jag har ju nämnt att jag har varit sjuk i stress tidigare..... det var många år sedan.... men tyvärr ligger några av symtomen kvar under ytan.......!! De två senaste veckorna blev det liksom bara lite för mycket........

Förra veckan varvet höstlov, Emil blev jätte dålig helgen innan lovet....... han hade över 40 graders feber.... hade visst halsfluss - fast sen var han helt skinflådd i händerna och på fotsulorna så jag misstänker scharlakansfeber...... men det är ju samma bakterie och han fick penicillin. Det är väldigt påfrestande när ens barn har så hög feber......feberkramperna är min värsta mardröm!!!

Men penicillinet hjälpte bra och vi kunde åka till  kusinerna i Skåne torsdag-söndag som planerat. Vi hade tänkt besöka Jump (trampolinhus i Malmö), men kusinen ville inte så vi körde Bowling istället!!



På lördagen hade vi bestämt att vi skulle ha ”förtidigt kalas” för Emil som fyller år i december...... gästerna skulle komma klockan 14 o jag behövde fixa mat o hjälpa till att städa osv....så jag kände att det inte skulle finnas utrymme för simning...... dessutom hade de simtävlingar i Eslövs simhall..... så nä jag fick åka o simma på fredagen efter Bowlingen. Herregud..... Det var 3 banor för motionssim.... INGEN snabb-bana!! Jag hade egentligen intervallpass, men det insåg jag ju  att det var kört.....jag försökte simma i mitten när alla andra simmade runt.... men det var flera stycken som också simmade ut i mitteln för att simma förbi lite långsammare simmare..... Det störde mig ju JÄTTE mycket!! Efter ett tag stängde de trampolinerna så då kunde jag o en lite snabbare simmare flytta oss till ”lektiden” men glädjen var kort...... för strax kom Eslövs simgrupper och skulle vara där och träna......!! Jag simmade 2000m...... men det var liksom katastrofalt pass...... !! Men jag försökte peppa mig med att all träning som blir av är bra träning......



När jag kom tillbaka till min syster städade familjen så jag lagade mat.... KycklingCurry gryta som blev mumsig!! Ja det var kanske bara jag o min syster som tyckte det hahhahahha!!


Lördag...... ja vi alla var nog stressiga delux........!! Vi skulle bjuda på kräftor, tacos paj och tårta..... jag gjorde 3 pajer..... en med allt...., en glutenfri och en med bara kött!! Sen bakade jag glutenfri jätte mumsig kladdtårta!! MEN vi var klara klockan 14 när gästerna kom.... tema Halloween!!
Kalaset blev lyckat och Emil var jätte nöjd..... men JAG var liksom helt helt SLUT!!


Vi åkte hem på söndagsförmiddagen..... jag körde mitt planerade pass..... men cyklade lite längre än planerat....... Tias såg nog att min hjärna var trött...... för han fixade mat o allt annat.... jag behövde bara träna, bada och sen somnade jag i soffan före klockan 8!!
Måndagar är vilodag..... o DET behövde jag.....!! Men bestämde mig för att baka 2 kladdkakor till!! På tisdagen skulle vi på jobbet ha besök av 3 medarbetare som fått barn. Jag bakade gluten och sockerfri kladdkaka!! Kakorna gjorde succé ...... det råkade dessutom vara ”Kladdkakansdag” på tisdagen så den gjordes nog i flera upplagor under dagen sen....... hahhahah
(receptet kommer från www.bakasockerfritt.se)

Efter fikat hände en väldigt väldigt otrevlig händelse på jobbet. Jag är van att ta svåra samtal och möten, men det som hände var helt oväntat och svårt på en helt ny nivå. Jag jobbar ju bara till klockan tolv på tisdagar och sprang i väg till min buss direkt efter händelsen...... först när jag väl satt på bussen började min hjärna analysera vad som VERKLIGEN hade hänt!! Det åt mig inifrån och jag mådde illa bara av tanken som vägrade försvinna!!  Jag cyklade hem från bussen...... sen skulle jag ha löpträning 80 minuter!! Jag valde att köra #marathonshöstutmanning nr 5, #springaennylöprunda det blev ca 1 mil med helt ok tempo!!


När jag kom hem..... efter att ha cyklat och sprungit EN MIL!! Mådde jag fortfarande hemskt dåligt av det som hänt.....!! Jag tänkte att jag nog behövde kräva att få akut stödsamtal från företagshälsovården, för att hjälpa mig hantera det..... men jag fick inte tag på min chefen!! Så jag ringde kollegan Frida - som ställde upp som ”kurator”!! -”TACK BÄSTA FRIDA, DU HJÄLPTE MIG JÄTTE MYCKET!!!! Även om Frida hjälpte mig med perspektivtänket.... var det liksom en skitjobbig kväll!! Det går liksom inte att beskriva..... men DETTA åt galet mycket energi från mig och kombinerat med Emils sjukdom, stresshelgen och dåliga träningspass blev liksom så obeskrivligt påfrestande......... så Min hjärna är liksom helt ”sårig”........ o jag känner det som om att jag nu skulle behöva sova i en hel vecka/alternativ upprepa Bulgarien veckan men totalt stressfri miljö!!

Jag pratade med min chef på onsdagen..... o jag får ju så klart samtal med företagshälsovården........ men då kände jag att jag nog inte orkade analysera det mer just nu...... jag vill göra det som jag alltid gör - FÖRTRÄNGA FÖRTRÄNGA FÖRTRÄNGA!!!!!
På onsdag var jag 0 produktiv och jag valde att sluta redan vid klockan 13 för att åka o simma.....!!
Hur jag kom till Åseda är fortfarande oklart........!! Jag hade intervaller..... MEN nä det fixade jag absolut inte...... hjärnan klarade liksom inte av att göra flera kopplingar..... jag simmade 2000m lätt, utan att tänka..... klockan höll ordning på sträckan o tiden åt mig.... jag bara matade längder och fokuserade på att andas på vart 3 armtag, 0 tankar, bara titta på linjen i botten.....!! Super terapi!!

Torsdag....... jag skulle åka till Malmö på träff med andra handledare.... PERFEKT.... jag satt på tåget och kunde bara göra INGET!!! Förmiddagen var mest info..... o det fixade min hjärna....... så helt hade detta inte ätit upp mig...... sen på eftermiddagen hade vi erfarenhetsutbyte, vilket kändes helt ok och jag kände det som om jag både kunde bidra och ta till mig av de andras erfarenheter!! Sen hade jag 2,5 timmar hem med tåget och meditationsmusik!! När jag kom till Växjö åkte jag direkt hem till min ”bästis” Ann och blev serverad en mumsig sallad och väldigt lättsamt sällskap som piggade upp mig!


Mina kvarvarande symtom är att jag är viöldigt stresskänslig och min uthållighet är ofta väldigt begränsad....... ja kanske inte rent fysiskt....... där verkar jag kunna mata på, men mental...... små saker tömmer hjärnan och tar så lång tid att reparera........!!!

I dag har jag simmat, tittat på livesändningar från en bekant från Ironman Malaysia där jag har 2 kompisar från mitt team Sweden lag som tävlar om ”slots” till Ironman HAwaii!! O ja jo vi satte in vår kanin i hans vinterbostad!! I morgon ska jag cykla o springa lite..... o sen INGET MER..... möjligtvis bara bubbelbada.........!!!!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar